قیمتها در تاریخ 1403/02/14 به روز رسانی گردید، فروشگاه باز می باشد

چرا قیمت لوله گالوانیزه گرانتر از لوله سیاه است ؟

مهر 12, 1401
چرا قیمت لوله گالوانیزه گرانتر از لوله سیاه است ؟

چرا قیمت لوله گالوانیزه گرانتر از لوله سیاه است ؟

 

 در ساخت و ساز ساختمان ها و منازل مسکونی به منظور رفاه ساکنین آن نیازمند تامین آب و گاز هستند.  انژی گاز انرژی مورد نیاز برای گرمایش و پخت و پز را تامین می کند و از طرفی زندگی کردن بدون آب نیز غیر ممکن است. اما استفاده از این منابع ضروری برای زندگی بدون لوله ها تقریبا غیر ممکن است . بنابراین لوله ها به منظور انتقال سیالات مهم و اساسی به منازل، ساختمان ها و سایر پروژه های ساخت و ساز استفاده می شوند. دو دسته از پرکاربرد ترین لوله ها برای انتقال آب و گاز لوله های سیاه و لوله های گالوانیزه می باشند.

لوله سیاه:

لوله سیاه

 

لوله های سیاه با عنوان لوله های فولادی  در بازار نام گذاری شده اند و به منظور انتقال آب و گاز از منابع اولیه به مصرف کننده نهایی به کار می روند. در ساختمان های مسکونی و منازل برای تامین گاز مصرفی از لوله های سیاه استفاده می شود.
همچنین از لوله های سیاه مانیسمان به دلیل مقاومت آنها در برابر گرما و فشار در سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی نیز استفاده می شوند.

 گرمایش و سرمایش آب موجود در مبدل های حرارتی نیازمند استفاده از لوله های فولادی است.

لوله های فولادی می تواند توسط جوشکاری یا کوپلینگ های دیگر مکانیکی مانند رزوه و فلنج به یکدیگر وصل شوند.
 از لوله های سیاه اساسا برای خطوط انتقال گاز و اتصال تجهیزات مصرف کننده به خطوط انتقال گاز استفاده می شوند و می توان در بیشتر کاربردها به جز انتقال آب آشامیدنی جایگزین لوله های گالوانیزه نمود.

 

لوله گالوانیزه:

 

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه نوعی لوله ی فولادی است که سطح لوله را با فلز روی(Zn) پوشش داده می شود. پوشش گالوانیزه طول عمر لوله را افزایش داده و مقاومت آن در برابر خوردگی و رسوبات معدنی افزایش می دهد. لوله های گالوانیزه مدت زیادی از مهمترین اجزا در خطوط آبرسانی بوده و همچنان استفاده می شود.
 از لوله ی گالوانیزه نمی تواند برای خطوط گازرسانی استفاده شود زیرا پوشش روی (zn) ایجاد شده می تواند پوسته پوسته شده و باعث مسدود شدن جریان سیال گردد. با این حال لوله های گالوانیزه کاربردهای زیاد دیگری نیز به خود اختصاص می دهند. از لوله  گالوانیزه می توان در فنس کشی، داربست گذاری، لوله کشی فاضلاب، آبیاری کشاورزی و پروژه های ساخت و ساز بزرگتر استفاده کرد و طول عمر تقریبی 40 الی 50 ساله دارند.
اگرچه پوشش روی (zinc) از خوردگی لوله جلوگیری می کند اما خوردگی لوله های گالوانیزه سریعتر از لوله های مسی و لوله های PVC اتفاق می افتد و طول عمر دو لوله مسی و پی وی سی بیشتر از گالوانیزه می باشد. همچنین لوله ی گالوانیزه از لوله ی سیاه گرانتر هستند زیرا سطح  لوله سیاه را با فلز روی پوشانده می شود و این عمل شامل هزینه می باشد. کنده شدن پوشش روی (Zn) در لوله های گالوانیزه ممکن است در نهایت موجب خوردگی لوله ودر نتیجه منجر  به از هم پاشیدگی لوله منجر شود.
با اینکه امروزه لوله های ایمن تر و مقاوم تر مانند لوله گالوانیزه و لوله مانیسمان از لوله های فولادی سیاه تولید شده است اما هنوز هم این لوله ها کاربرد گسترده ای در ساختمان ها و منازل دارند.
نکته ای  مهمی که  می بایست به آن توجه نمود این است که استفاده از هر نوع لوله باید مطابق با مشخصات پروژه باشد و همواره از یک نوع لوله جهت انتقال آب و گاز به منازل استفاده شود و استفاده از انواع مختلف لوله در یک سیستم توصیه نمی شود.

تفاوت های لوله سیاه و گالوانیزه

  1. لوله سیاه همانند لوله گالوانیزه از فولاد ساخته می شود تنها تفاوت انها این است که لوله گالوانیزه با لایه ای از فلز روی (zinc) پوشش داده می شود در حالی که لوله سیاه چنین پوششی ندارد.
  2. لوله های سیاه بهترین انتخاب برای انتقال گاز می باشند و به دلیل پوسیدگی و زنگ زدگی سریع آنها برای انتقال آب مناسب نمی باشند زیرا ذرات جدا شده و خورده شده وارد جریان اب درون لوله می گردد. در حالی که لوله های گالوانیزه به دلیل مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و ایمن تر بودن در خطوط آبرسانی استفاده می شوند اما از این لوله ها نمی توان برای خطوط گاز رسانی استفاده شود.بهتر است از مانیسمان برای انتقال گاز استفاده کنیم زیرا دارای مقاوت بسیار زیادی در برابر فشار می باشد ،چنانچه پیشتر ذکر شد لوله مانی
  3. به دلیل پوشش روی (zinc) اضافه شده، لوله های گالوانیزه گرانتر از لوله های سیاه هستند.
  4.  

لیست قیمت انواع لوله فلزی :

 

1- لیست قیمت لوله مانیسمان چین

2- لیست قیمت لوله مانیسمان اهواز

3- لیست قیمت لوله مانیسمان کاوه

4- لیست قیمت لوله درزدار سپاهان

5- لیست قیمت لوله گالوانیزه سپنتا

6- لیست قیمت لوله گالوانیزه ساوه